باب: الكلام
في الطواف.
65
TAVAF SIRASINDA KONUŞMAK
حدثنا
إبراهيم بن
موسى: حدثنا
هشام: أن ابن
جريج أخبرهم
قال: أخبرني
سليمان
الأحول: أن
طاوسا أخبره،
عن ابن عباس
رضي الله
عنهما:
أن
النبي صلى الله
عليه وسلم مر
وهو يطوف
بالكعبة
بإنسان، ربط يده
إلى إنسان،
بسير أو بخيط
أو بشيء غير
ذلك، فقطعه
النبي صلى
الله عليه
وسلم بيده، ثم
قال: (قده بيده).
[-1620-] İbn Abbas r.a. şöyle anlatır: "Resûlullah Sallallahu Aleyhi
ve Sellem tavaf ederken, elini ip, kayış veya başka bir şey ile başkasının
eline bağlayan bir kimseye rastlamıştı. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem o bağı
eli ile kopardıktan sonra: "Onu, elinden tutarak götür" buyurmuştur.
Tekrar: 1621, 6702, 6703
AÇIKLAMA: Buharî, konu başlığı ile tavaf sırasında
konuşmanın mubah olduğunu belirtmek istemiş fakat bunu açıkça söylememiştir.
Çünkü hadiste geçen konuşma, mutlak olarak değil, iyiliği emretmek (emr-i bil ma'rûf)
için yapılmıştır. Buharî belki de, İbn Abbas'tan "mevkuf" olarak ayrıca
"merfu" olarak rivayet edilen, "Kabeyi tavaf (da bir) namazdır.
Ancak Allah tavafta konuşmayı helal kılmıştır. Tavafta iken konuşmak isteyen
sadece hayırlı şeyler konuşsun" hadisine işaret etmek istemiştir. Bu
hadisi, sünen sahibi muhaddisler nakletmiştir. İbn Huzeyme ve İbn Hibban bu
hadisin sahih olduğunu belirtmiştir.
Ahmed ve Fakihî'nın, Amr İbn Şuayb ve babası yoluyla
naklettiğine göre dedesi şöyle anlatmıştır:
"Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem birbirine bitişik bir
şekilde yürüyen iki kişi gördü ve "Bu kimseler neden böyle?" diye
sordu. Onlar da, "Biz, Kabe'ye varana kadar bitişik bir şekilde
gideceğimiz konusunda adakta bulunduk" dediler. Bunun üzerine Resûl-i
Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem "Serbest olun, ayrılın. Bu bir adak
değildir. Adak ancak Allah rızası için yapılan ibadetlerde olur"
buyurmuştur." Bu hadis, Amr ve Hasen'e isnad edilerek rivayet edilmiştir.
İbn Battal şöyle der: "Tavaf yapan kimse, küçük
sayılabilecek bir takım davranışlarda bulunabilir. Tavaf yapan kişilerde
gördüğü bazı olumsuz (münker) şeylere müdahelede bulunabilir. Vacip, müstehap
ve mubah olan konularda konuşabilir."
İbnü'l-Münzir şöyle demiştir; "Kişinin, tavafta iken meşgul
olduğu şeyler içinde en efdal olanları, Allah'ı zikretmek ve Kur'an okumaktır.
Mubah olan sözleri söylemesi haram değildir. Fakat zikirde bulunmak daha
emniyetli bir davranış olur."
باب: إذا رأى
سيرا أو شيئا
يكره في
الطواف قطعه.
66- Tavafta İken (Bir Kimseyi Bağlayan) Bir Kayış Veya Benzeri Hoş
Olmayan Bir Şey Görüldüğü Zaman Bunun Engellenmesi
حدثنا
أبو عاصم، عن
ابن جريج، عن
سليمان الأحول،
عن طاوس، عن
ابن عباس رضي
الله عنهما:
أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم رأى رجلا
يطوف بالكعبة،
بزمام أو
غيره، فقطعه.
[-1621-] İbn Abbas r.a., "Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem, yular veya
başka bir bağ ile bağlanmış halde tavaf eden bir kimseyi görünce bu bağı
kesmiştir" demiştir.
AÇIKLAMA: İbn Battal şöyle demiştir: 'Yular ile sadece
hayvanlar bağlandığı için Hz. Nebi o bağı kesmiştir."